Η Λαϊκή Συσπείρωση για τον Προϋπολογισμό του 2021

Η κατάρτιση των προϋπολογισμών των Δήμων γίνεται μέσα από συγκεκριμένες οδηγίες & κατευθύνσεις των Υπουργείων Εσωτερικών & Οικονομικών με κύρια υποχρέωση αυτή του ισοσκελισμού εσόδων – εξόδων και είναι υποχρεωμένοι να κινούνται μέσα σε σειρά αντιλαϊκών όρων και προϋποθέσεων. Μια διαδικασία που συνοδεύεται από ένα ευρύτατο πλαίσιο μέτρων πειθάρχησης  με τη δημοσιονομική πολιτική και την αστική στρατηγική, την οποία οφείλει θεσμικά να ακολουθεί η Τοπική Διοίκηση, με τις  ρυθμίσεις του Κλεισθένη 1 και αυτές που νομοθέτησε η κυβέρνηση της Ν.Δ.

Για τους Δήμους, τα Τακτικά  Έσοδα που είναι ο κορμός του προϋπολογισμού αποτελούνται από τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους  (ΚΑΠ) που έχουν πηγή την χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και τα « ίδια  έσοδα» τους. Με τον όρο «ίδια έσοδα» προσδιορίζονται τα Τέλη και οι δημοτική φόροι  που επιβάλλονται στο λαό μέσω συγκεκριμένης νομοθεσίας διαχρονικά.

Ο στόχος είναι προφανής και θέλει η ανταποδοτικότητα αυτή να αγκαλιάσει το σύνολο των λειτουργικών δαπανών των Δήμων. Αυτό αποτυπώνεται και στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2021 που ψηφίζει αυτές τις μέρες  η κυβέρνηση. Από το σύνολο των εσόδων που προβλέπονται στον προϋπολογισμό να εισπράξει το κράτος από το λαό για το 2021, οι Δήμοι θα λάβουν μόλις 1.914 εκατ. και οι περιφέρειες μόλις 646 εκατ. €. Το Σύνολο δηλαδή των ΚΑΠ που θα κατανεμηθούν στην Τ.Δ  ανέρχεται σε  2.560εκτ Για να έχουμε μια σύγκριση μεγεθών και τι πραγματικά καλύπτει η παραπάνω κρατική χρηματοδότηση μόνο οι αμοιβές προσωπικού προϋπολογίζονται σε 2.609 εκ.€ !!   Το σύνολο δηλαδή των ΚΑΠ δεν καλύπτει τις αμοιβές  του προσωπικού της Τ.Δ.

Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι σύμφωνα με τους θεσμοθετημένους πόρους που με νόμους έχουν ψηφιστεί για την Τοπική Διοίκηση οι Δήμοι από τον κρατικό προϋπολογισμό του  2021   (Αν γινόταν  εφαρμογή του Ν.3852/2010 στον Κ.Π. 2020), θα έπρεπε να λάβουν 6 δις 62 εκατ. ευρώ. Παρακρατούν δηλαδή  4 δις 205 εκατ. ευρώ για το 2021 και φυσικά δεν υπάρχει καμία αναφορά για την αποπληρωμή των παρακρατηθέντων εσόδων της Τ.Δ που δημιουργήθηκαν κατά την διάρκεια των ετών της κρίσης. Και αυτό γιατί « το κουστούμι είναι ραμμένο»  για τους Δήμους και με το Μεσοπρόθεσμο 2019-2023 που ψηφίστηκε το Φεβρουάριο το 2019 και εκεί υποτάσσονται όλα με αντανάκλαση στον κρατικό προϋπολογισμό, κατ’ εντολή των «θεσμών», δανειστών, ουσιαστικά του κεφαλαίου που βρίσκεται πίσω από αυτούς.

Τα χρήματα που λείπουν από Υπηρεσίες & Δήμους όμως δεν πάνε στη θάλασσα αλλά φωτογραφίζουν θαυμάσια την ταξική πολιτική & αποδεικνύει πως ο κρατικός προϋπολογισμός αποτελεί ένα ακόμη μηχανισμό  αναδιανομής προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, για τη διαφημιζόμενη μεταμνημονιακή  ανάπτυξη.

Το έλλειμμα της κρατικής χρηματοδότησης καλούνται να το πληρώσουν εργαζόμενοι και συνταξιούχοι, άνεργοι και πλατιά λαϊκά στρώματα με την ιδιότητα του δημότη. Στην εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού αναγνωρίζεται ότι το 2021 θα είναι μειωμένη ως σύνολο η κρατική χρηματοδότηση της Τ.Δ σε σχέση με το 2020.  Η  μείωση για τους  Δήμους ξεπερνά   τα  210  εκατομμύρια. Ως  αντιστάθμισμα της παραπάνω μείωσης η  κυβέρνηση προσβλέπει ότι θα  αυξηθούν τα λεγόμενα «ιδία έσοδα» των δήμων που δεν είναι τίποτα άλλο από τα τέλη και οι φόροι με τα οποία επιβαρύνουν τους δημότες τους  οι Δήμοι.  Στο προϋπολογισμό τα «ίδια  έσοδα» των Δήμων  από 2.297 εκ ευρώ σήμερα προβλέπεται ότι θα ανέλθουν 2.532εκ Αύξηση πάνω από  335 εκ !!  Αιχμή  τους  σε αυτή την φάση η  λεγόμενη  διασταύρωση  των τετραγωνικών που γίνεται από τους Δήμους

Μέσα σε αυτές τις πολιτικοοικονομικές  συνθήκες  πρέπει να συνταχτεί ο προϋπολογισμός και στο Δήμο μας , συνθήκες οι οποίες δεν είναι υπέρ του λαού γι αυτό και λέμε ότι το τοπίο  είναι εχθρικό. Αυτή η πολιτική εφαρμόζεται και εξειδικεύεται σε βάρος του λαού από την συντριπτική πλειονότητα των αιρετών, είτε με κομματική στήριξη, είτε ως «ανεξάρτητοι».               Ένα βασικό ερώτημα που προκύπτει είναι αν όλα αυτά αποτυπώνονται και  στον Προϋπολογισμό του δήμου Ικαρίας ; Βεβαίως αποτυπώνονται!  Γνωρίζουμε εκ τον προτέρων την απάντηση σας. «Έχουμε θέση ευθύνης, δεν υπάρχουν λεφτά, τα ίδια κάνατε και εσείς.  κλπ».  Περιμέναμε όμως έστω και την ήμερα της συνεδρίασης να υπάρξει μια  -προσχηματική- αναφορά για όλη αυτή την κατάσταση που αντιμετωπίζει ο δήμος από την συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση. Αλλά η περίοδος «ανεξαρτησίας» της διοίκησης του δήμου Ικαρίας τέλειωσε τον Μάιο του 2019, και μετά την υποστήριξη της παράταξης της Ν.Δ στην ΚΕΔΕ, την αδιαμαρτύρητη αποδοχή ολων των επιλόγων της κυβέρνησης μέσα στο 2020,  φτάνουμε σήμερα στην ταύτιση με την  πολίτικη επιλογή της Ν.Δ για τα οικονομικά στον χώρο  της τοπικής διοίκησης.

 Με βάση τα παραπάνω σχετικά με τον Προϋπολογισμό του Δήμου για το 2021, παρατηρούμε ότι:

  • Λείπει από την εισήγηση σας το στοιχείο της καταγγελίας των υπεύθυνων που δεν είναι άλλοι από  την σημερινή  κυβέρνηση και όσων άλλων συμφωνούν με τον μονόδρομο  που ακολουθεί η χώρα τα τελευταία τουλάχιστον 20 χρόνια. 
  • Ο προϋπολογισμός του 2021 που εισηγείστε έχει σαφέστατα μόνο διαχειριστικό χαρακτήρα, προσπαθεί να υλοποιήσει έργα και αποφάσεις της προηγούμενης διοίκησης, χωρίς να δίνει σε καμία περίπτωση το αναπτυξιακό στίγμα της σημερινής διοίκησης, για το οπαίο τόσα πολλά ειπώθηκαν πομπωδώς το προηγούμενο διάστημα.
  • Το σκέλος των εσόδων παρουσιάζει πολύ μικρή εισπραξημοτητα.
  • Στο σκέλος των εσόδων δεν γίνεται καθαρό γιατί δεν υπάρχει εγγραφή ποσού στον κωδικό εσόδων 0465 που αφορά τα τέλη λατομείων…
  • Ενδεικτικό στοιχείο για την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2020 είναι ότι το δημοτικό συμβούλιο με την 89/2020 απόφαση του, δεν ενέκρινε τον απολογισμό και τα αποτελέσματα χρήσης για το εννεάμηνο της χρήσης 2020.
  • Στο σκέλος των εξόδων δεκάδες κωδικοί χαρακτηρίζονται από αοριστία και γενικότητα , που δεν δίνει στο σχέδιο προϋπολογισμού που καταθέσατε διαφανή χαρακτήρα.
  • Για μια ακόμα φορά θυμίζουμε ότι στην 5η αναμόρφωση του 2019 καταργήσατε την ανταποδοτική εισφορά στην Τοπική κοινότητα Περδικιού από τα έσοδα του μισθώματος στην ΔΕΗ Ανανεώσιμες ύψους 100.000 που επιμεριζόταν στα έργα Οδοποιία Περδικίου (80.000) και Αποκατάσταση οδοποιίας Μονοκαμπίου – Πλωμαρίου – Μηλιωπού (20.000). Η δέσμευση της διοίκησης στην συζήτηση στην οικονομική επιτροπή αλλά και στο Δ.Σ ήταν ότι θα επιστραφούν τα χρήματα στους κωδικούς των έργων στον προϋπολογισμό του 2020. Δυστυχώς αυτό δεν έγινε στην έγκριση του Π/Υ του 2020, ούτε στις επόμενες αναμορφώσεις, εκτός από την εγράφη μόνο για Αποκατάσταση οδοποιίας Μονοκαμπίου – Πλωμαρίου – Μηλιωπού (ΚΑΕ 30.7323.79- 21.000). Προτείνουμε έστω και τώρα να ανοίξει νέος Κωδικός με τίτλο Οδοποιία Περδικίου (80.000), σε διαφορετική περίπτωση σας καλούμε στην επόμενη συνεδρίαση να επαναφέρετε το θέμα και να εισηγηθείτε την ανάκληση της απόφασης του Δ.Σ που προσδιορίζει ότι το αντίτιμο της μίσθωσης  θα επιστέφει ως ανταποδοτική εισφορά, ώστε να είσθε συνεπείς με το σχεδιασμό σας και να μην πλήττετε την αξιοπιστία της διοίκησης  και του δήμου γενικότερα, έναντι των κάτοικων της περιοχής.
  • Μια ακόμα επισήμανση αναγκαία για την αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με την επιστροφή ΦΠΑ που παρουσιάζετε στον κωδικό εσόδων 421 (4219.01 / 273.862,00). Είναι ευδιάκριτο ότι ανάλογος κωδικός υπήρχε στον Π/Υ του 2020 του 2019 αλλά και στους προηγούμενους Π/Υ. Άρα δεν χάθηκε καμία επιστροφή ΦΠΑ (αφού εγγράφεται για ένα ακόμα έτος ως έσοδο στον Π/Υ ), απλούστατα η διαδικασία που δεν έγινε επί των ημερών της δικής σας διοίκησης, θεωρήθηκε εκπρόθεσμη όταν έγινε από την διοίκηση της ΛΑΣ μετά τον 9ο του 2014, και δεν επιστράφηκε το ποσό.    Αλλά παραμένει ως εκκρεμότητα του ελληνικού δημοσίου προς τον δήμο και από εκεί αφαιρούνται οι υποχρεώσεις καταβολής ΦΠΑ του δήμου, όπως έγινε και το 2020 που το δημόσιο κράτησε από τις 346.812,53που υπήρχαν στον Π/Υ του 2020  72.950€, διαμορφώνοντας το ποσό που εγγράφεται στον  Π/Υ του 2021.

Με βάση αυτές τις παρατηρήσεις, και όσα διατυπώσαμε στην  συζήτηση του τεχνικού προγράμματος θεωρώντας ότι συμβάλουμε στην προσπάθεια  κατάρτισης ενός σχεδιασμού αντιμετώπισης των βασικών αναγκών του νησιού, επανακαταθέτουμε μια σειρά προτάσεις που αποτελούν κατά την άποψη μας απολύτως αναγκαίες παραβάσεις σε μια σειρά τομείς (ύδρευση – αποχέτευση, οδοποιία, κλπ) που αφορούν την αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων της καθημερινότητας  των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού.

  • Κατασκευή υποδομής φωτισμού δημοτικού γηπέδου ποδοσφαίρου Ραχών 80.000.
  • Διαμόρφωση χώρου ρήψεων στο Δημοτικό στάδιο Αγίου Κηρύκου 40.000.
  • Κατασκευή υποδομής αυτόματου ποτίσματος δημοτικού γηπέδου ποδοσφαίρου Ευδήλου 20.000.
  • Κατασκευή υποδομής αυτόματου ποτίσματος γηπέδου ποδοσφαίρου στο Δημοτικό στάδιο Αγίου Κηρύκου 20.000.
  • Τοποθέτηση αντικεραυνικής προστασίας γηπέδου ποδοσφαίρου Ευδήλου 20.000.
  • Ολοκλήρωση φακέλου ωριμότητας κλειστού γυμναστήριου Ραχών 20.000.
  • Αντικατάσταση φίλτρων της  2ης  μονάδας  του διυλιστηρίου του φράγματος 22.000.
  • Ολοκλήρωση αγωγού άρδευσης από φράγμα προς Βρακάδες –Κουνιάδο 12.000.
  • Ολοκλήρωση δικτύου άρδευσης (πιεσοθραυστικά) από φράγμα προς Προεσπέρα 8.000.
  • Κατασκευή υποδομής Διαχείριση όμβριων υδάτων στη περιοχή Αστάχι Καρκιναγρίου και τοιχίο αντιστήριξης στη Λιβάδα 80.000.
  • Οδοποιία Περδικίου 80.000.
  • Αποκατάσταση πρόσβασης δρόμου προς αποθήκη δήμου στο Κεραμε 20.000.
  • Αποκατάσταση πρόσβασης δρόμου προς Γέροντος 10.000.
  • Αποκατάσταση πρόσβασης δρόμου προς Καλαβράδες 15.000.
  • Κατασκευή Τοιχίου αντιστήριξης στην Ακαμάτρα 20.000.
  • Κατασκευή Τοιχίου αντιστήριξης στην πέρα Αρέθουσα  20.000.
  • Κατασκευή Τοιχίου αντιστήριξης στο Στελι 15.000.
  • Συντήρηση κτηρίου (& κατασκευή WC) Λαογραφικού μουσείου Αγίου Κηρύκου 40.000.

Το σύνολο αυτών των προτάσεων ανέρχονται στις 542.000 .

Προτείνουμε να χρηματοδοτηθούν από τον κωδικό 69.7135.01 «Χρηματοδότηση δήμων από το πρόγραμμα Φιλόδημος» κατά 452.924,00€, και κατά 89.076,00από την ΣΑΤΑ του 2021.

                                                    Η πρόταση μας αυτή όπως και στην συζήτηση του Τεχνικού προγράμματος                                                 ζητούμε να τεθεί στην κρίση του δημοτικού συμβουλίου.

 Τέλος δεν μπορούμε να μην κάνουμε αναφορά στην κυβερνητική ρύθμιση της Ν.Δ (Ν.4623/2019, άρ.12, παρ.1β) σχετικά με την διαδικασία έγκρισης του προϋπολογισμού. Ρύθμιση που στο όνομα της κυβερνησιμοτητας απορρίπτει «a priori» ως άκυρες τις ψήφους κατά του Π/Υ της Διοίκησης, ακόμα και αν κατατεθεί ολόκληρο σχέδιο Π/Υ, στο όποιο όμως θα πρέπει να υπάρχει εισηγητική έκθεση και σύμφωνη γνώμη των οικονομικών υπηρεσιών. Η συγκεκριμένη ρύθμιση Θεωρεί εγκεκριμένο ένα Π/Υ ακόμη κι αν τον υπερψηφίσει μια μικρή μειοψηφία των παρόντων μελών του Δ.Σ, αφού ως «έγκυρες» μετράνε μόνο οι θετικές ψήφοι.

 Κλείνοντας επισημαίνουμε ότι εμείς δεν ξεχνάμε πως η κοινωνία μας είναι ταξικά διαχωρισμένη και τα συμφέροντα είναι διαφορετικά. Όσο και να θέλουμε, ουδετερότητα δεν μπορούμε να έχουμε. Το οικονομικό πρόβλημα των Δήμων είναι πρωτίστως πολιτικό θέμα, θέμα στρατηγικών επιλογών, επιλογή δρόμου ανάπτυξης και των συμφερόντων που επιτελεί.  Για εμάς οι λαϊκές ανάγκες και ο αγώνας για την ικανοποίηση τους αποτελούν προτεραιότητα.

Γι αυτό και διεκδικούμε :

  • Πλήρη κρατική χρηματοδότηση που να καλύπτει το σύνολο των αναγκών του Δήμου.
  • Να αποδοθεί το σύνολο των πόρων που έχουν θεσπιστεί για την Τοπική Διοίκηση και των οφειλόμενων  σε αυτή, ποσό που φτάνει τα 6 δις, 62 εκατ. ευρώ για το 2020 και σε ποσοστό πάνω από 9%.
  • Για κάθε αρμοδιότητα που μεταφέρεται από το Κράτος στους Δήμους, να αποδίδονται ταυτόχρονα και οι αντίστοιχοι πόροι.
  • Χρηματοδότηση έργων υποδομής και αντιπλημμυρικής, αντιπυρικής προστασίας, αντισεισμικής θωράκισης, γιατί η προστασία της ζωής και της περιουσίας του λαού δεν μπορεί να συνυπάρχει με την πολιτική «κόστους-οφέλους», με τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) που προωθούν κυβερνήσεις και Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Προσλήψεις του απαραίτητου αριθμού προσωπικού με μόνιμη σχέση εργασίας και πλήρη  εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
  • Λύση στο θέμα των ληξιπρόθεσμων των πολιτών προς τους Δήμους. Οι Δήμοι με απόφαση των Δ.Σ. να διαγράφουν οφειλόμενα ποσά από κατηγορίες πολιτών που ούτε έχουν, ούτε μπορούν να πληρώσουν, να μην εκτελείται η εντολή των κυβερνήσεων για αναγκαστική είσπραξη και πλειστηριασμούς.
  • Κατάργηση όλου του αντιδραστικού πλαισίου (Καλλικράτης, Κλεισθένης, μνημονιακές δεσμεύσεις και εφαρμοστικοί νόμοι…) που κατευθύνουν τους Δήμους να δρουν ανταποδοτικά και επιχειρηματικά.

  Τέλος εμείς πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει περίπτωση οι  δημότες και κάτοικοι  του νησιού μας να λύσουν τα προβλήματά τους εάν δεν βάλουν στόχο να παλέψουν για την εφαρμογή μιας πολιτικής που θα εξυπηρετεί τα δικά τους συμφέροντα, τις δικές τους ανάγκες.

  Ως «Λαϊκή  Συσπείρωση» αγωνιζόμαστε μαζί με το λαό για να δρομολογηθούν εξελίξεις που θα ανατρέψουν αυτή την πολιτική.

 Οι  σύμβουλοι  της  Λαϊκής  Συσπείρωσης  Ικαρίας

Αρέσει σε %d bloggers: